Ενδοουρολογία και νεφρολιθίαση

Η νεφρολιθίαση αφορά την παρουσία λίθων στα νεφρά. Η νεφρολιθίαση αποτελεί μια αρκετά συχνή κατάσταση που συντντάται περίπου σε 1 ανά 10 άτομα. Παρατηρείται μάλιστα μια σχετική αύξηση της συχνότητας της νόσου που δεν μπορεί να εξηγηθεί αποκλειστικά από τις καλύτερες μεθόδους ανίχνευσης του προβλήματος όπως συμβαίνει σήμερα με τον υπερηχοτομογραφικό έλεγχο. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής, η αλλαγή στην διατροφή και άλλοι περιβαντολογικοί παράγοντες συντελούν στην ολοένα και μεγαλύτερη συχνότητα εμφάνισης της.

Η νεφρολιθίαση δεν εκδηλώνεται πάντα με τα τυπικά συμπτώματα του κολικού αλλά πολλές φορές παραμένει ασυμπτωματική και εντοπίζεται τυχαία σε κάποια απεικονιστική εξέταση που πιθανώς γίνεται για άλλους λόγους. Από την άλλη υπάρχουν πολλές περιπτώσεις που η νόσος εκδηλώνεται με ιδιαίτερα "θορυβώδη" τρόπο με τον γνωστό κολικό του νεφρού που αποτελεί μια ιδιαίτερα επώδυνη κατάσταση με πολύ έντονους πόνους. Ανάμεσα στα δύο άκρα υπάρχουν περιπτώσεις που κάποιες ενοχλήσεις ενδεχομένως να μπορούν να αποδοθούν στην παρουσία λίθων στους νεφρούς.

Σίγουρα, η ανεύρεση λίθων στα νεφρά ή ακόμα και στον ουρητήρα (το σωλήνα που ενώνει τα νεφρά με την ουροδόχο κύστη) δεν σημαίνει αυτόματα ανάγκη χειρουργικής θεραπείας. Κάθε περίπτωση πρέπει να εξατομικεύεται με βάση κάποια χαρακτηριστικά που αφορούν τόσο τον ίδιο τον ασθενή όσο και τα χαρακτηριστικά του λίθου. Ανάλογα, και πέτρες που βρίσκονται στον ουρητήρα προκαλώντας έντονο κολικό ενδεχομένως θα περάσουν ακόμα και μόνες τους χωρίς να είναι απαραίτητη η χειρουργική παρέμβαση για την αφαίρεση του λίθου.

Όλες αυτές είναι αποφάσεις που πρέπει να παίρνονται από τον ιατρό, λαμβάνοντας υπόψιν όλες τις σχετικές παραμέτρους. Σε καμία περίπτωση όμως δεν θα πρέπει να "διευρύνονται" οι ενδείξεις για χειρουργική αντιμετώπιση εις βάρος του ασθενούς.